Ondanks dat het al maanden speelde en de gemeenteraad er via een brief van de wethouder sinds 6 februari van op de hoogte was, is vriend en vijand toch overvallen met het Plan Toekomstvast Tramnet, of misschien beter: het Post Traumatisch Tramnet. Het PTT.
Wij van 50Plus kunnen dat wel verklaren. Want wie bedenkt nu dat een niet democratisch gekozen organisatie als de MRDH (*) het voor het zeggen krijgt in onze Rotterdamse gemeenteraad en daarmee 21 gemeenten zomaar onze tramlijnen binnen de gemeentegrenzen mogen slopen.
Dat neem ik in het bijzonder de verkeerswethouder ernstig kwalijk, want tenslotte is hij de voorzitter van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH. En dus had onze eigen Rotterdamse wethouder de morele plicht om actief de raad te informeren over wat er stond te gebeuren. Want dit zijn geen plannen die je zomaar kunt droppen.
Te voorzien was dat deze monsterlijke ingreep een te grote impact zou hebben op de Rotterdammer. Een wethouder die daar geen oog voor heeft, is geen knip voor zijn neus waar. De bijna 13.000 handtekeningen en vele burgerbrieven die ook 50PLUS heeft ontvangen spreken boekdelen.
Er ontbreekt een fundamentele onderbouwing waarom deze lijnen gesloopt moeten worden. Er is niet nagedacht wat dit teweeg brengt in de stad. Het is afgedaan met dat er sneller gereden moet gaan worden. Verder op de inzet van een betere bereikbaarheid en groei van meer reizigers. Terwijl het gewoon een rekensom is en een handjeklap over een oeververbinding. Pure volksverlakkerij dus en ronduit een schoffering van de tramreizende Rotterdammer. En de wethouder weet dat als geen ander.
Maar ja, die oeververbinding, hè.
Catastrofe voor ouderen
Wat me bij alles het meest zwaar valt is dat de coalitiepartijen hier gewoon in mee gaan. Onvoorstelbaar dat Leefbaar Rotterdam dit dramatische voorstel durft te verdedigen. Wat zeg ik? Het is niet eens verdedigen. Het wordt verkocht als een onovertroffen en sensationeel plan, terwijl ouderen hierdoor bij het grof vuil worden gezet.
Niks mis mee toch om minstens 800 meter te moeten lopen als je slecht ter been bent? Laat die ouderen met een rollator en scootmobielen maar gewoon die niet toegankelijke bus nemen. Leefbaar heeft er geen enkele moeite mee dat die ouderen via stinkende en niet werkende liften en trappen de metro in moeten.
Onvoorstelbaar ook dat de VVD – nota bene de partij die de autonomie van de Rotterdamse raad zo hoog in het vaandel heeft – toestaat dat de MRDH de verantwoordelijkheden van de raad overneemt.
Klimaatpartij
En dan D66, die zogenaamde klimaatpartij. Die laat gewoon de tram verdwijnen. D66 zet de deur open voor meer autoverkeer. Want denkt u vooral niet dat die beloofde prachtige vergezichten, die prachtige groene straten met eenrichtingsverkeer en die eveneens prachtige brede trottoirs er zullen komen. Daar is geen geld voor en dat gaat de MRDH echt niet betalen.
En tenslotte DENK. De politieke stroming die toch heel veel de tramreizende kiezers heeft. DENK laat z’n achterban gewoon in de kou staan, wachtend op een bus die vast staat in een file. Schandelijk.
Lekker slopen
Ik ben er goed ziek van dat we de langste en oudste tramlijn 4 gaan inkorten en dat we lijn 7, 8, 20, 21, 23, 24, 25 gewoon uit het straatbeeld trekken. Na jaren te hebben geknokt om de sloop van woningen van de gewone Rotterdammer tegen te houden, begint het stadsbestuur nu met het slopen van de tramlijnen van de gewone Rotterdammer. Echt om dood en doodziek van te worden.
Collega’s, ga iets constructiefs doen als je zonodig wilt besturen. Voeg eens echte meerwaarde toe. Kies eens niet voor megalomane dure projecten ter eer en meerdere glorie van jullie eigen ego’s. Projecten die allemaal, stuk voor stuk, uiteindelijk toch door de shredder gaan. Toon eens lef en verschuil je niet achter een ondemocratisch en heerszuchtig orgaan als de MRDH. Opdoeken dit instituut. Zo snel mogelijk.
(*) De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is een vrijwillig samenwerkingsverband van een groep Nederlandse gemeenten op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Het is een samenvoeging van Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden. Deze metropoolregio beslaat het meest verstedelijkte deel van de provincie Zuid-Holland en is deel van de zuidelijke Randstad. De regio kent twee hoofdkernen, Rotterdam en Den Haag en telt ca. 2,4 miljoen inwoners.