Voorzitter
Een goede en adequate infrastructuur ligt aan de basis van elke stedelijke ontwikkeling
Om dus Rotterdam Zuid, een gebied zo groot als Eindhoven, de 5de stad van Nederland, te ontsluiten is een derde oeververbinding nodig
Zeker 30.000 woningen in het sociale en middensegment staan op de rol
Met een daaraan gekoppelde toename van minstens 60.000 extra inwoners op Zuid
Daarnaast voorzitter
Als we als Rotterdam mee wil blijven doen als een metropoolstad van formaat
Heeft onze stad dringend een metroringlijn nodig
En ondanks dat deze ondergrondse metroverbinding door de gehele gemeenteraad in de vorige raadsperiode is omarmd als dé gewenste derde oeververbinding
Begrijpt 50PLUS best dat deze nu in deze tijden van crisis de wethouder deze verbinding als veel te duur opzijzet
Slordig van de wethouder is natuurlijk wel dat de wethouder voor zijn beurt heeft gesproken
En niet de zorgvuldigheid en respect heeft weten op te brengen
Om de resultaten van de MIRT verkenning af te wachten
Dat andere regiogemeentes zo slordig en onverantwoord omgaan met het participatieproces
Ontslaat toch niet onze eigen wethouder om daar wel rekening mee te houden
Ook moet het 50PLUS Rotterdam van het hart
Dat de keuze van een brug of een metrotunnel appels met peren vergelijken is
Dat de wethouder wel een heel erg magere onderbouwing heeft
bij zijn keuze om te komen tot een voorkeursalternatief voor een brug
50PLUS is daarentegen wel een degelijke partij
En bouwt zeker geen bruggen op drijfzand
Dus voorzitter
Wil 50PLUS de wethouder toch wat meer inhoudelijke handvatten meegeven
Om de onderhandelingen in het BO MIRT van 10 november in te gaan
Randvoorwaarde voor Rotterdam is altijd geweest dat wij als stad
een hoogwaardige snelle infraverbinding nodig hebben
en anders als de wethouder wil 50PLUS die ambitie
in haar keuze toch zo dicht mogelijk benaderen
want tenslotte we bouwen infrastructuur niet voor 4 jaar maar voor 100 jaar
Als dan een metroringlijn voor dit moment te hoog gegrepen is
Laten wij ons toch niet afschepen met een surrogaatoplossing van een brug
Want anders als bij de Erasmusbrug
Die als belangrijkste randvoorwaarde de functie had om de fysieke zichtbaarheid
Tussen twee stadsdelen Zuid met het centrum te laten zien
Gaat het hier gewoon om een zeer functionele verbinding
De economie moet draaien
De mensen moeten van A naar B bewegen
De stad moet als een geheel gaan functioneren
En de brug is daar geen alternatief voor
Buiten dat het een recreatieve langzaamaan route zal worden
Gaat het aanleggen van een brug dermate veel nautische problemen geven
Dat het de vraag is of de economie er wel mee gebaat is
En dan hebben we nog maar niet over
Het verruïneren van twee oeverkanten
Van wegraven van een bocht
Cultuurnatuur opdoeken
Pal aansluiten op woningen
Allemaal niet zo chique voorzitter
50PLUS opteert daarom voor een alternatief
waar de wethouder ons inziens zelfs niet eens over heeft nagedacht
50PLUS wil graag inzetten op een tramtunnel
Een tramtunnel is simpel en doelmatig
Een tramtunnel zit in de prijsklasse van een brug
Een tramtunnel kan op termijn omgebouwd worden tot eventueel een metroverbinding
Een tramtunnel respecteert de waarde van de twee oeververbindingen
Daarom voorzitter
Is 50PLUS Rotterdam tegen een brug
Stemt voor de motie om vooral de omgeving via het omgevingsberaad te blijven betrekken
En heeft 50PLUS Rotterdam een motie om het alternatief van een tramtunnel
Mee te nemen naar het BO MIRT van 10 november