Voorzitter,
Begin deze week werd het met grote letters in de kranten weer duidelijk
Rotterdam is de vuilste stad van het land
Alleen al daarom is 50PLUS Rotterdam groot voorstander van walstroom voor cruiseschepen
Ook vindt 50PLUS Rotterdam het geweldig
dat een havenstad als Rotterdam in het hart van haar stad
dergelijke kleine drijvende dorpen kan ontvangen
Dat betekent voor 50PLUS Rotterdam dat een cruiseterminal aan de Wilhelminapier goed mogelijk moet zijn
Voor wat betreft de investering in de walstroomvoorziening op de Wilhelminapier
Kost de walstroominstallatie 22,5 miljoen euro
Het college is bereid om voor de helft aan deze walstroominstallatie bij te dragen
Dat gaan we doen vanuit de Enecogelden; 11,25 miljoen euro
En deze zal door de Cruise Port Shore Power BV terugbetaald worden
En daar start de Cruise Port na 5 jaar mee
De terugbetaling is gebaseerd op 1500 cruiseschepen gedurende 20 jaar
Waarvan er minstens 100 per jaar zullen aanleggen
Buiten dat deze aantallen aanmeringen volgens 50PLUS Rotterdam wensdenken is
Ziet 50PLUS Rotterdam helemaal niet de reden waarom de gemeente dit gaat doen
Het terrein is van het Havenbedrijf en die krijgt leges van de Cruise rederijen voor het kunnen aanleggen aan de Wilhelminapier
De cruiserederijen worden rijk aan deze cruisevakanties
De gemeente zorgt voor vergunningen, faciliteert dergelijke mogelijkheden
Waarom meebetalen aan de aanleg van de walstroom?
Kan de wethouder uitleggen waarom de gemeente dat zou doen?
En waarom 50/50
Waarom de terugbetaling op een zo wankele basis
50PLUS denkt eerder dat het slechts 50 cruises zullen worden
Dat betekent dat er dan zeker 40 jaar over gedaan wordt over de terugbetaling
Waarom niet gewoon eisen dat binnen 11,5 jaar er 11,25 miljoen euro terugbetaald worden
Het is arbritair welke terugbetaling je doet
Maar de door de wethouder voorgestelde terugbetaling is zeker niet reëel
En zoals gezegd 50PLUS vindt eigenlijk dat we gewoon niets betalen aan de aanleg van de walstroom