CIE ZOCS: Trevvel

16 september 2020

En weer spreken we over de dienstverlening van Trevvel, nu naar aanleiding van het onafhankelijk meldpunt Trevvel van de Ombudsman en de verhalen en klachten die daar zijn binnengekomen. Misschien zijn de gegevens inderdaad wat verouderd omdat Trevvel beter en harder zijn best doet om klachten te voorkomen. Maar als ik de cijfers zie die de gebruikers van het meldpunt geven dan vraag ik me af wat we met Trevvel moeten doen. Op 12 februari dit jaar vroeg ik de wethouder wanneer we de 8 of 9 mogen verwachten voor de dienstverlening van Trevvel. De wethouder hield zich in zijn antwoord op de vlakte en we moesten het met zijn vertrouwen in Trevvel doen. Nou wethouder, dat vertrouwen had ik al niet, heb ik nog niet en ik vraag me af of ik het ooit zal hebben. 

De directeur van Trevvel hield hier een gloedvol betoog over de verberteringen en ze zullen ook wel effect hebben. En misschien is het aantal reacties aan het meldpunt bescheiden, maar hoe dan ook komen de cijfers niet overeen met wat Trevel zelf rapporteert. De lage score komt wel overeen met de geluiden uit de samenleving die mij bereiken. Ik denk daarbij ook aan een lesje markering uit het verleden waarbij gesteld werd dat een tevreden klant vijf nieuwe klanten oplevert en kost een ontevreden klant 100 klanten. Maar de klanten van Trevvel hebben geen keuze, juist dat maakt onze verantwoordelijkheid nog groter.

We kunnen niet van Trevvel af, maar we kunnen wel van ze eisen dat zij hun dienstverlening verbeteren. De chauffeurs die leerlingen- of ouderenvervoer uitvoeren moeten zich realiseren dat ze niet op een vuilniswagen rijden. 

Er zullen de laatste maanden verbeteringen zijn aangebracht en wat het leerlingenvervoer betreft hoor ik positieve geluiden, maar als ik de waardering die de gebruikers aan het meldpunt geven aan de dienstverlening van Trevvel middel, kom ik op een 5,48 uit. Is dat net wel of niet voldoende? Als je graag wil slagen reken je graag naar een voldoende, maar als het om de kwetsbare burgers van Rotterdam gaat kan ik alleen maar concluderen dat het een dikke vette onvoldoende is en dat het visioen van een 8 of een 9 niets anders zal blijken dan een fata morgana, een luchtspiegeling die niets anders is dan een desillusie.

 

Delen via: