Rotterdam The Hague Airport – Raad

15 december 2022

Voorzitter,

50PLUS Rotterdam is niet voor de sluiting van de luchthaven in Rotterdam

MAAR

50PLUS Rotterdam is pertinent wel tegen de uitbreiding van de luchthaven in Rotterdam

EN

50PLUS Rotterdam vindt ook dat bij elk onderzoek

Het scenario van krimp zeker meegenomen moet worden

 

Voorzitter

Na wat heen en weer gesteggel

Begrijpt 50PLUS Rotterdam

Dat er vandaag geen besluit voorligt

Maar wel een brief van de wethouder

En op die brief heeft 50PLUS Rotterdam

Een viertal zaken die ze aan de orde wil brengen

En daaraan gekoppeld ook een gelijk aantal moties

 

Voorzitter,

Er zijn een tweetal aspecten van de luchthaven

waar de inwoners van Rotterdam

ziek, zwak en misselijk van worden

en zelfs erger blijvende gezondheidsschade van oplopen

Dat is ten eerste

De onmenselijke overlast van het vliegtuiglawaai

Overdag

Maar erger ook aan de randen van de dag

 

In zijn schrijven geeft de wethouder aan

Dat het college strakker in de strijd rond de overlast van de luchthaven wil gaan zitten

Er zijn extra stappen nodig om de overlast te verminderen

Zegt de wethouder

50 PLUS Rotterdam vindt dat er boter bij de vis geleverd moet worden

Een van die stappen kan namelijk zijn

De openingstijden aan te passen

Van 8.00uur s’ochtends tot 21.30uur s’avonds

 

50PLUS heeft hiervoor een motie

Gekoppeld aan de stap moet natuurlijk

Niet de geluidsruimte van de luchthaven

opgerekt worden of creatief ingezet worden

Als met de tijd de vliegtuigen geluidsarmer worden

Is dat winst voor de omgeving en de mensen

En niet voor de luchtvaartmaatschappijen

Ook het anders gaan meten

en opdelen in verschillende tijdsblokken

is een onacceptabele creatieve wijze van werken

ook daar heb ik een motie voor

 

Een tweede aspect

Die desastreus is voor de gezondheid van mensen

Is de enorme luchtvervuiling door de luchtvaart

50PLUS Rotterdam vindt dat de Rotterdamse luchthaven

Alles op alles moet zetten

Om de meest duurzame luchthaven van Europa te worden

 

Stop met de wereldwijde en overzeese vluchten

Maak van de Rotterdamse luchthaven een volledige hub voor binnen Europa

Vluchten van maximaal 2 a 3 uur

Vliegend op waterstof of elektriciteit

Maak van de Rotterdamse luchthaven de meest innovatieve luchthaven

Met drones en als testlokatie voor vernieuwing in de luchtvaartbranche

50PLUS Rotterdam heeft er een motie voor

 

Tenslotte voorzitter

Het vierde en laatste aspect

Dat ik wil aanhalen

Is dat de duurzaamheid van de Rotterdamse luchthaven

Gegarandeerd kan worden als we teruggaan

Naar de oorspronkelijke doelstelling van de Rotterdamse luchthaven

Het zijn van een zakenluchthaven

Voor de Rotterdamse haven en stad

Stop met de toeristenvluchten

Zeker omdat de luchthaven binnen afzienbare tijd

Binnen de centrumring van Rotterdam zal komen te liggen

is het inzetten op duurzaamheid

noodzakelijk om als stad

een aantrekkelijk leefklimaat te behouden

en dat voorzitter is mijn vierde en laatste motie

 

 

 

Delen via: