Voorzitter,
50PLUS Rotterdam is niet voor de sluiting van de luchthaven in Rotterdam
MAAR
50PLUS Rotterdam is pertinent wel tegen de uitbreiding van de luchthaven in Rotterdam
EN
50PLUS Rotterdam vindt ook dat bij elk onderzoek
Het scenario van krimp zeker meegenomen moet worden
Voorzitter
Na wat heen en weer gesteggel
Begrijpt 50PLUS Rotterdam
Dat er vandaag geen besluit voorligt
Maar wel een brief van de wethouder
En op die brief heeft 50PLUS Rotterdam
Een viertal zaken die ze aan de orde wil brengen
En daaraan gekoppeld ook een gelijk aantal moties
Voorzitter,
Er zijn een tweetal aspecten van de luchthaven
waar de inwoners van Rotterdam
ziek, zwak en misselijk van worden
en zelfs erger blijvende gezondheidsschade van oplopen
Dat is ten eerste
De onmenselijke overlast van het vliegtuiglawaai
Overdag
Maar erger ook aan de randen van de dag
In zijn schrijven geeft de wethouder aan
Dat het college strakker in de strijd rond de overlast van de luchthaven wil gaan zitten
Er zijn extra stappen nodig om de overlast te verminderen
Zegt de wethouder
50 PLUS Rotterdam vindt dat er boter bij de vis geleverd moet worden
Een van die stappen kan namelijk zijn
De openingstijden aan te passen
Van 8.00uur s’ochtends tot 21.30uur s’avonds
50PLUS heeft hiervoor een motie
Gekoppeld aan de stap moet natuurlijk
Niet de geluidsruimte van de luchthaven
opgerekt worden of creatief ingezet worden
Als met de tijd de vliegtuigen geluidsarmer worden
Is dat winst voor de omgeving en de mensen
En niet voor de luchtvaartmaatschappijen
Ook het anders gaan meten
en opdelen in verschillende tijdsblokken
is een onacceptabele creatieve wijze van werken
ook daar heb ik een motie voor
Een tweede aspect
Die desastreus is voor de gezondheid van mensen
Is de enorme luchtvervuiling door de luchtvaart
50PLUS Rotterdam vindt dat de Rotterdamse luchthaven
Alles op alles moet zetten
Om de meest duurzame luchthaven van Europa te worden
Stop met de wereldwijde en overzeese vluchten
Maak van de Rotterdamse luchthaven een volledige hub voor binnen Europa
Vluchten van maximaal 2 a 3 uur
Vliegend op waterstof of elektriciteit
Maak van de Rotterdamse luchthaven de meest innovatieve luchthaven
Met drones en als testlokatie voor vernieuwing in de luchtvaartbranche
50PLUS Rotterdam heeft er een motie voor
Tenslotte voorzitter
Het vierde en laatste aspect
Dat ik wil aanhalen
Is dat de duurzaamheid van de Rotterdamse luchthaven
Gegarandeerd kan worden als we teruggaan
Naar de oorspronkelijke doelstelling van de Rotterdamse luchthaven
Het zijn van een zakenluchthaven
Voor de Rotterdamse haven en stad
Stop met de toeristenvluchten
Zeker omdat de luchthaven binnen afzienbare tijd
Binnen de centrumring van Rotterdam zal komen te liggen
is het inzetten op duurzaamheid
noodzakelijk om als stad
een aantrekkelijk leefklimaat te behouden
en dat voorzitter is mijn vierde en laatste motie