Voorzitter,
De overheid staat erom bekend
Bekend om haar stroperigheid en traagheid
Een imagoprobleem van de politiek waar we sinds de toeslagenaffaire als inwoner van dit land een erg wrange smaak van in de mond krijgen
Voor 50PLUS dreigt ook het recreatieoord Hoek van Holland in diezelfde categorie van stroperigheid en traineren terecht te komen
50PLUS was daar overigens ook al huiverig voor van het begin af aan toen de college en raad in het toverwoord ‘participatie’ dachten dit drama voor 1100 gezinnen te kunnen oplossen
Want een drama is het
1100 huishoudens die hun hele ziel en zaligheid hebben zitten in de broodnodige ontspanning van hun park en huisjes
Vanaf het voorjaar wordt er gewerkt aan een oplossing
En 50PLUS Rotterdam kan aan het eind van dit jaar niet anders dan concluderen
Dat we geen sikkepit zijn opgeschoten
Er wordt geen richting gegeven aan het traject
Erger het lijkt wel of terug bij af zijn
Wat gebeurt hier vraagt 50PLUS zich af?
Is er nu zoveel onwil bij het college
De raad heeft duidelijk drie duidelijke randvoorwaarden meegegeven aan het college en ik noem ze nog maar eens onverkort en scherp:
- Langdurige garantie van blijven voor alle recreanten (van huisjes en caravans)
- De huisjes dienen behouden te blijven
- De kosten van verblijf mogen in de tijd niet te hoog oplopen
Hoe moeilijk kan het zijn voorzitter
En wat constateert 50PLUS Rotterdam
Dat we eind van 2021 van die randvoorwaarden niets terugzien in het aangeleverde van het college
In de visie van de recreanten en de gebiedscommissie is dat meer dan goed verwoord en samengevat in de 10 conclusies en beslispunten
En als ik dan naar de reactie van het college kijk op de afdoening van mijn breed gedragen motie ‘Een perspectief voor het recreatieoord & Camping Hoek van Holland, een uniek mooi stukje Rotterdam’
Dan zakt mijn 50PLUS broek letterlijk af voorzitter
Van de 10 beslispunten uit de visie van de RAR en Gebiedscommissie:
– recreanten krijgen geen verblijfsgarantie anders als een huurovereenkomst en dat is boterzacht
– het recreatieoord wordt dus verkocht in Europese Aanbesteding
– het recreatieoord wordt niet als aparte buurt van HvH beschouwd
– behoud van investering wordt niet zomaar vastgelegd
– vereniging als rechtspersoon wordt niet erkend
– er komt een professioneel en onafhankelijk beheer maar hoe dat er uit komt te zien is niet bekend
– de verder uitwerking van de toekomstvisie (punt 8) is niet geborgd voor de recreanten
– kostenstijgingen beperken wordt niet toegezegd
– brandveiligheid is waarschijnlijk akkoord maar er komt een brandveiligheid in brede zin. Onbekend wat dat betekent want dat rapport is er nog niet
50PLUS constateert dat we zo geen steek verder komen
Erger het lijkt wel of het college al vast een huis aan het bouwen is maar de fundering van dit huis nog niet heeft gestort
Daarom heeft 50PLUS een procesmatig voorstel aan de commissie en een inhoudelijk advies/input aan het college:
Het advies (A t/m D) van 50PLUS Rotterdam aan het college van B&W met betrekking tot voorstel hoe verder te gaan met het recreatieoord Hoek van Holland vanuit de drie harde randvoorwaarden die bij de start zijn vastgesteld
- Langdurige garantie van blijven voor alle recreanten (van huisjes en caravans)
Advies A De recreanten verenigen zich in een rechtspersoon met
beslissingsbevoegdheid
Advies B De grond wordt door gemeente in erfpacht overgedaan
aan deze rechtspersoon met beslissingsbevoegdheid
- De huisjes dienen behouden te blijven
Advies C het beheer en onderhoud wordt in afstemming met de
Rechtspersoon met beslissingsbevoegdheid aan een
professionele organisatie overgedragen door de gemeente
- De kosten van verblijf mogen in de tijd niet te hoog oplopen
Advies D De kosten van erfpacht en beheer en onderhoud worden
financieel in kaart gebracht en zijn sturend in de aan
te stellen beheer en onderhoud organisatie en zijn sturend in de kostenverdeling van de erfpacht voor de rechtspersoon
Het procesmatige voorstel is als volgt als het aan 50PLUS Rotterdam ligt:
Het college geeft zo snel maar in ieder geval binnen twee weken
– alle informatie vrij en
– geeft ook een duiding bij alle informatie
– second opinion RAR
– aanvullend onderzoek noodzaak aanbesteding RAR
– sociaal economisch onderzoek RAR
– cultuurhistorisch en ruimtelijk onderzoek
– brandveiligheidsonderzoek
Vandaag hebben we al een eerste inputmoment zonder dat de commissie over alle informatie beschikt
Dinsdag 7 december stelt college een CONCEPT voorstel vast waarin meerdere scenario’s zijn opgenomen
50PLUS verzoekt niet om een definitief voorstel want dan moeten we in een later stadium met amendementen het voorstel aanpassen maar verzoekt bewust om een concept voorstel zodat het makkelijk aangepast kan worden door het college
Woensdag 15 december last de cie een extra vergadering in waarin het CONCEPT voorstel met meerdere scenario’s van het college aan de orde komt voor commentaar van de cie
Dinsdag 22 december biedt college een een formeel raadsvoorstel aan de cie aan waarin alle input (van 15 december) verwerkt kan worden
Woensdag 12 januari 2022 wordt een extra hoorzittingsdag ingelast door cie om eventueel insprekers de kans te geven hun mening te geven over het raadsvoorstel van het college
Woensdag 19 januari 2022 vergadert de cie inhoudelijk over het raadsvoorstel van het college van 22 december 2021
Donderdag 3 februari 2022 is de raadsvergadering waarin het voorstel van het college formeel ter besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd
Vragen hierover:
Na 7 december is er een voorstel
Wat voor een voorstel krijgen we op 7 december van het college?
Staan de juridische consequenties in het raadsvoorstel van 7 december?