Voorzitter
Goed openbaar vervoer wordt bepaald door drie zaken
Openbaar vervoer moet snel zijn
Openbaar vervoer moet comfortabel zijn
Openbaar vervoer moet goedkoop zijn
Als daaraan voldaan wordt
Gaat openbaar vervoer booming worden
Voor jongeren
Voor ouderen
Voor mensen zonder rijbewijs
Voor de snelgroeiende groep arme inwoners
De nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn Maastunnel
Moet dus snel, goedkoop en comfortabele worden
Maar als je als college vervolgens andere buslijnen laat verdwijnen
Ben je kind met het badwater aan het weggooien
Onacceptabel dat het college buslijn 44 laat verdwijnen
Want daarmee verdwijnen ook allerlei haltes in bestaande wijken
En in plaats van een beter openbaar vervoer netwerk
Verdwijnt er door het HOV Maastunnel
Een groot stuk van ons bestaande fijnmazige ov-netwerk
Dat is dus het paard achter de wagen spannen
En als dan ook nog bezwaar wordt gemaakt
Adviezen worden geschreven
Door bewoners
Door bewonersorganisaties
Door wijkraden
En je verwerkt er niet één letter van in de plannen voor deze HOV-lijn
Dan kun je toch niet spreken van een serieuze participatie van betrokkenen
Dan heb je als college een schijn participatietraject opgetuigd
Voorzitter,
50PLUS is tevreden dat er ingezet wordt op een extra HOV-lijn
Maar als dat ten koste gaat van andere buslijnen
Heeft het college in de ogen van 50PLUS
De boot volledig gemist