Onderzoeken Trevvel

12 februari 2020

En weer spreken we over de dienstverlening van Trevvel, en weer trekken we de conclusie dat het niet goed genoeg is en weer zal ons op het hart gedrukt worden dat het nu echt beter gaat en zal gaan.

Tijdens de technische sessie over Trevvel vorige week hield de nieuwe directeur van Trevvel een warm pleidooi voor hoe het beter zal gaan. Met een aansprekend driepuntenplan. Dat is op zichzelf niet zo verwonderlijk, want als hij zou gaan vertellen dat het toch nooit wat wordt, kan hij beter een andere baan zoeken. Maar goed, zijn plannen zijn veelbelovend en de wethouder blijkt dat gezien zijn brief ook te vinden.  Toch moet ik bij dit dossier aan die student denken die boven zijn bed een briefje hing met daarop: Morgen ga ik studeren. 

We zijn twee jaar verder nadat Trevvel met het vervoer van kwetsbare Rotterdammers aan de slag is gegaan en we hebben nog drie jaar voor de boeg. Na vijf jaar zeuren, klagen en verbeterplannen zal er in 2023 heus wel een goed product staan. Maar ten koste van wie? Van leerlingen die te laat komen, van de ouderen die lang en te lang of zelf nodeloos hebben staan wachten op hun vervoer. We zitten aan Trevvel vast en zullen het met de goede bedoelingen en het meten van de resultaten moeten doen.

Maar wat me verbaast en verwondert is dat de wethouder nu toch echt eens een keertje aan de slag gaat met wat hij monitoring en sturing op het contract door de gemeente noemt en dat de gemaakte afspraken uit de propositie gerealiseerd worden. Ik snap dat je druk bent met klachten verbeteren, maar je zit daar toch niet in je eentje? Het is met het dossier van Trevvel niet veel anders dan met de andere dossiers, de wethouder heeft ze allemaal in zijn  hart zitten, maar uit zijn handen komt niet veel. We krijgen hier mooie praatjes en vragen die hij zelf maar beantwoord, tevreden is hij nooit, maar dat zijn wij met zijn resultaten ook niet, laat staan de Rotterdammers die van hem en zijn functioneren afhankelijk zijn.

Trevvel blijft een lastig dossier, maar gelukkig zijn er lichtpuntjes, al gaan die niet altijd voor alle klanten van Trevvel op. Het is fijn als je een smartphone hebt, maar heb je die niet of begrijp je niet helemaal hoe het werkt, dan tel je niet mee bij de beoordeling van de chauffeurs of weet je nog steeds niet hoe lang je nog moet wachten.

Ik vertrouw op de intenties van de directeur van Trevvel, de man heeft wat te winnen. Ik wacht met belangstelling de input van de Ombudsman en de Brede Raad af en hoop voor de kwetsbare Rotterdammers het beste.

Enkele vragen:

  1. Wanneer mogen we de 8 of de 9 voor de dienstverlening van Trevvel verwachten?
  2. Ik vrees dat we over vier jaar hier constateren dat de nieuwe aanbieder van groepsvervoer de boel nog niet op orde heeft en dat we gaan onderzoeken hoe het precies zit en dat er verbeterplannen moeten komen, dus kijk ik graag vooruit en wil van de wethouder weten of hij al ideeën heeft over hoe de aanbesteding over drie jaar moet worden ingericht of hoe we die kunnen verbeteren? 
  3. Volgens het contract krijgt Trevvel de laatste 5 procent van de aanneemsom als het aan de doelstellingen voldoet. Die 5 procent hebben ze nog nooit gekregen omdat onze Rotterdammers in de kou zijn blijven staan. Hoe denkt de wethouder over het plan om deze 5 procent aan de gedupeerden uit te keren? Volgens de man van de ICT hebben we alles in kaart dus verdelen hoeft zo moeilijk niet te zijn.
Delen via: